Seminar Hartanah

Bisnes Import Dari China

I want to Sell Online!!!

Sitegiant E-Commerce
Selamat Datang Ke blog TeRsEbUt AL-KiSaH

Followers

Pages

Monday, October 1, 2012

Kawal nafsu lihat makanan


SELAIN mengambil kesempatan untuk memohon maaf, satu lagi keistimewaan Syawal adalah kepelbagaian jenis makanannya yang enak seperti ketupat, lemang, rendang ayam, kuah kacang juga kuah lodeh.
Sambutan hari raya sememangnya memberi cabaran tersendiri terutama bagi mereka yang ingin mengawal berat badan. Terdapat pelbagai soalan yang saya terima menerusi laman web kevinzahri.com mengenai masalah ini. 
Justeru, di kesempatan ini, ingin saya kongsi beberapa tip mudah untuk membantu anda apatah lagi saya juga yakin anda banyak menerima jemputan ke majlis rumah terbuka.

Selepas sebulan menahan lapar dan dahaga serta kurangnya aktiviti fizikal, gaya hidup seharian mungkin akan mengalami sedikit perubahan. Antaranya, kecenderungan untuk makan makanan yang berkalori tinggi.

Perlu diingat, makanan dan minuman yang diambil semasa perayaan kebiasaannya mengandungi kandungan lemak, gula dan kalori tinggi. Oleh itu, kita perlu mengamalkan pemakanan seimbang ketika menikmati hidangan berkenaan.

Sumber nutrien seperti karbohidrat, protein, serat dan buah-buahan penting untuk kesihatan tubuh badan. Protein misalnya adalah sumber yang mengenyangkan dan ia dapat mengelakkan kita daripada makan berlebihan.

Anda dinasihatkan mengawal nafsu semasa melihat makanan yang terhidang. Cuba ambil masa beberapa saat untuk melihat semua makanan sebelum membuat keputusan memilih makanan yang ingin dimakan.

Dengan cara ini, ia boleh membantu anda untuk mengambil jumlah setiap makanan yang diingini secara sederhana dan terkawal. Kunyah makanan perlahan-lahan supaya dapat memberi peluang kepada sistem penghadaman badan terus berfungsi dengan baik.

Selain itu, minum air kosong atau mineral dengan secukupnya dan ambil makanan yang kaya dengan serat bagi mengelakkan anda mengalami masalah sembelit.

Jika masalah sembelit ini terjadi, pasti hari anda menjadi tidak seronok. Manakan tidak, orang lain berseronok berbual bersama saudara-mara sedangkan anda ‘terperangkap’ pula di dalam tandas sepanjang hari.

Pengurangan kalori boleh juga dilakukan dengan mengelakkan minum minuman yang manis serta berkarbonat. Kandungan gula dan kafein di dalam air berkarbonat memang tinggi. Tidak salah jika minum setengah gelas air berkenaan dan kemudian minum pula segelas air kosong sekiranya masih dahaga. 



Makanan dan minuman yang tinggi kandungan gula, lemak, garam, dan kafein boleh menyebabkan masalah seperti makanan tidak hadam.

Untuk makan tengah hari dan makan malam, saya pasti kebanyakan kita mungkin terlalu kenyang dengan ketupat dan lemang. Jika masih berasa lapar, tukar ia dengan sayur-sayuran atau buah-buahan saja.

Berikut beberapa kandungan kalori lemang, ketupat, serunding, lontong dan pelbagai makanan lazat di Aidilfitri. Saya berharap, ia dapat menolong anda dalam pemilihan dan pengiraan kalori sepanjang musim perayaan juga ketika pengambilan makanan seharian.



No comments:

Dapatkan segera!!!

Preview Video Borong Murah di CHINA!

I want to Sell Online!!!

Sitegiant E-commerce