Seminar Hartanah

Bisnes Import Dari China

I want to Sell Online!!!

Sitegiant E-Commerce
Selamat Datang Ke blog TeRsEbUt AL-KiSaH

Followers

Pages

Monday, October 22, 2012

Kegilaan memburu badak sumbu




PERMINTAAN terhadap sumbu yang tinggi di pasaran gelap mendorong aktiviti pemburuan haram.


BAGI menangani kegiatan pemburuan badak sumbu secara haram yang kian meningkat di rantau Asia, kerajaan Afrika Selatan menubuhkan satu unit pembanteras jenayah hidupan liar khas.
Kegiatan memburu badak itu berpunca daripada permintaan yang tinggi bagi mendapatkan sumbunya atas tujuan perubatan tradisional.
Di Afrika Selatan, kegiatan memburu badak sumbu telah berganda pada tahun ini. Setakat ini, sebanyak 227 kes pembunuhan binatang itu telah dilaporkan berbanding hanya sejumlah 122 kes pada tahun lepas.
Masalah yang tiada kesudahan itu membuatkan Menteri Alam Sekitar, Buyelwa Sonjica mempengerusikan satu persidangan badak sumbu di sini baru-baru ini.
Dalam persidangan yang berlangsung selama dua hari itu, pakar-pakar hidupan liar dan wakil-wakil polis hadir untuk bersama-sama melancarkan unit pembanteras jenayah pemburuan badak secara haram.
Bertindak segera
“Unit Penyiasatan Jenayah Hidupan Liar Kebangsaan akan bertindak segera apabila berlakunya jenayah serius yang melibatkan hidupan liar. Unit ini berupaya mengesan dan menyiasat kegiatan penyeludupan mahupun produk-produk yang dihasilkan daripada hidupan-hidupan liar,” katanya.
Menurut Sonjica, bilangan badak sumbu yang terkorban dalam pemburuan haram itu sepatutnya menjadi berita yang mengejutkan semua orang. Hakikatnya, perdagangan sumbu telah diharamkan di peringkat antarabangsa tetapi permintaannya di pasaran gelap terus meningkat. Permintaan itulah yang mengundang pemburuan berteknologi tinggi seperti damak oleh penembak handalan yang menaiki helikopter.
Pihak polis berkata, dalam keadaan badak yang tidak sedar, sumbunya akan dikerat oleh golongan tidak bertanggungjawab itu. Binatang malang itu kemudiannya dibiarkan mati.
Bimbang dengan peningkatan bilangan kematian badak sumbu, kerajaan Afrika Selatan melancarkan usaha menangkap sejumlah orang atas tuduhan memburu secara haram. Kebanyakan suspek yang diberkas ialah warga Vietnam.

SUSPEK pemburuan haram badak sumbu ini sedang dibicarakan di Mahkamah Musino, Afrika Selatan.


Sumbu badak dianggap berharga kerana banyak digunakan di negara-negara Asia terutamanya Asia Tenggara untuk tujuan perubatan selain dijadikan barang perhiasan. Masyarakat Asia juga mempercayai khasiatnya untuk merawat demam panas dan tekanan darah tinggi.
Lonjakan ekonomi Asia Timur meningkatkan permintaan terhadap sumbu badak. Malah, sesetengah pelanggan sanggup membayar sehingga AS$2,500 (RM8,000) hanya untuk sebatang sumbu yang boleh mencecah berat 11 kilogram.
Menurut badan pemantauan hidupan liar, Traffic, permintaan yang meningkat dan ketandusan endemik dalam habitat kebanyakan badak menaikkan kadar pemburuan haram tersebut kepada paras tertinggi sejak tempoh 15 tahun lalu.
Dibicarakan
Setakat ini, terdapat 26 kes pemburuan haram badak sumbu sedang menunggu untuk dibicarakan di mahkamah. Sebahagian besar daripada 80 orang tertuduh yang diberkas adalah warga Vietnam.
Salah satu kes berprofil tinggi juga melibatkan dua orang doktor haiwan, seorang pemilik ladang dan juruterbang. Mereka merupakan antara 11 orang suspek yang diberkas pada bulan lepas atas tuduhan mengusahakan sebuah kawasan pemburuan haram berdekatan Taman Negara Kruger yang terkemuka di dunia.
Berdasarkan kenyataan pihak berkuasa hidupan liar, seramai lima orang suspek lagi diberkas berhubung pembunuhan sekurang-kurangnya lima ekor badak sumbu di wilayah KwaZulu-Natal.
“Kita berdepan dengan satu masalah yang sangat besar. Tetapi, saya rasa masalah ini boleh diselesaikan,” kata Sonjica.
Tambahnya, kerajaan Afrika Selatan merancang untuk mengadakan satu pertemuan dua hala dengan kerajaan Vietnam bagi membincangkan tentang isu pemburuan haram.
Langkah untuk memelihara spesies badak sumbu Afrika Selatan daripada kepupusan sedikit sebanyak telah membuahkan hasil. Setakat ini, bilangan badak sum

No comments:

Dapatkan segera!!!

Preview Video Borong Murah di CHINA!

I want to Sell Online!!!

Sitegiant E-commerce